Nota Ceramah & Artikel




SEMINAR KEBANGSAAN KESELAMATAN KAMPUS 2013
16 & 17 Disember 2013
Hotel Sama Sama KLIA


Salah satu topik yang amat penting dipertimbang oleh setiap IPTA dan IPTS ialah aspek lanskap kampus. Kos mengubahsuai persekitaran dan lanskap yang akan meningkatkan keselamatan amat berbaloi. Jika bijak, ia amat murah berbanding sistem konvesyenal. Cara konvesyenal iaitu penggunaan pengawal keselamatan, penggera, CCTV dan sebagainya dapat diminimakan. Pada jangka panjang, ia lebih baik dari segi kos.

REKABENTUKK PERSEKITARAN DAN LANSKAP: 
KESANNYA KE ATAS KESELAMATAN

Tajuk ini diberi oleh Prof Dr Rosmin bin Talib dari Akademi Kepolisan UiTM-PDRM. Ia satu aspek yang amat penting kepada keselamatan. Seperti mana pandangan dan pemerhatian penganjur seminar, jika aspek keselamatan kurang diambil kira semasa mereka bentuk sesuatu bangunan [termasuk aspek lanskap], makanya tugas untuk 'menyelamatkan' bangunan tersebut menjadi lebih rumit dan kos yang tinggi, bukannya tidak mustahil.

Antara isi penting ceramah beliau:
persekitaran reka bentuk fizikal dan lanskap boleh mempengaruhi [1] perasaan kita [2] perlakuan kita dan [3] cara bagaimana kita memerhati dan mempengaruhi perlakuan orang lain.

Teori cegah jenayah melalui reka bentuk persekitaran
[1] seseorang cenderung lakukan jenayah jika rasa beliau tidak diperhati
[2] susunan rekabentuk persekitaraan boleh menggalakan atau menghalang untuk lakukan jenayah
[3] peluang lakukan jenayah atau aktiviti negatif boleh dicegah dengan mengadakan persekitaran reka bentuk fizikal dan lanskap

Bagi penganjur ada teori lain mengapa seseorang lakukan jenayah;
[1] ada peluang untuk lakukan jenayah dan peluang untuk ditangkap amat tipis
[2] jika peluang untuk lakukan jenayah amat tipis dan peluang untuk ditangkap menjadi tinggi, jenayah akan berkurangan.


Rekabentuk Persekitaran Dan Lanskap Yang Baik 

Boleh tingkatkan persepsi keselamatan [Nampak selamat rasa selamat] dan mencegah jenayah, menggalakan atau akan menjadikan kawasan ini positif/amat sesuai untuk interaksi social
  • Kurangkan peluang berlaku jenayah
  • Kurangkan rasa takut
  • Tingkatkan kualiti kehidupan

Kategori Pengguna Ruang/Jenayah
  • Pengguna sebenar – guna setiap ruang dan perabut sebagaimana ia patut digunakan
  • Pengguna bakal [potential]- perhati dan kemudian bertindak balas [nak duduk, lepak dll]
  • Pemerhati           - perhati dan bertindak balas

Kaedah Cegah Jenayah Dan Tingkatkan Keselamatan Konvesyenal
·         Strategi ‘peraturan’
Peraturan, polisi, panduan, manual keselamatan yang didedahkan dan kemudian dikuatkuasa
·         Strategi  alat ‘mekanikal’

Kunci, padlock, kad akses, CCTV, penggera, pagar dll


REKABENTUK PERSKITARAN FIZIKAL/LANSKAP

Tingkatkan Keselamatan Melalui 4 Prinsip
  • Pemerhatian secara semula jadi [Natural surveillance/observation]
  • Pengurusan akses secara semula jadi [Natural access management]
  • Pengurusan ruang mengikut klasifikasi kawasan [Territoriality Space]

Merancang aktviti Kebaikan
  •  Aktivit sokongan di kawasan yang dikenalpasti [Planned support activity]
  •  Tingkatkan keselamatan dengan menjadikan sesuatu kawasan menjadi ‘hidup’ [happening]
  • Lebih murah untuk sepanjang masa [24 jam]
  • Rasa selamat, selesa, mesra alam untuk aktiviti yang dihajatkan

Pemerhatian Semula Jadi
  •  Tingkatkan pemerhatian ke atas orang asing [penceroboh, pelawat, penjenayah]
  • Lebih ramai pengguna biasa/sah [legitimate users] dapat melihat dan dilihat. Aspek dapat dilihat membuat pengguna rasa selamat [orang nampak jika ditimpa musibah] dan bakal penjenayah pula takut untuk lakukan jenayah
  • Mengutamakan konsep dapat lihat seluas mungkin dan meminimakan halangan seperti pokok renek atau rimbun yang tebal, tembuk yang tinggi, cermin gelap, langsir, papan tanda dll.
  • Kedudukan pengguna/aktiviti membolehkan mereka memerhati sekeliling
  • Pencahayaan yang sesuai, tidak terlalu terang dan tidak terlalu gelap

Pengurusan Akses Semula Jadi
  • Kawalan akses – konsep reka bentuk yang mengurangkan niat/hajat kedatangan penjenayah atau kejadian jenayah [criminal accessibility]
  • Mengurangkan jalan masuk dan keluar atau hampir dengan konsep ‘single entry/exit point’.
  • Laluan yang jelas membezakan laluan utama kepada orang awam untuk masuk dan keluar menggunakan pintu pagar, pencahayaan, papan tanda dan lanskap.

Perancangan Ruang Territoriality
  • 'territoriality' konsep yg mensempadankan ruang persendirian, separa awam dan ruang awam dan mewujudkan 'perasaan pemilikan'
  • 'perasaan pemilikan' memberi keadaan di mana orang asing, pelawat atau penceroboh mudah dikenali.
Pewujudan territoriality
  • sempadan diwujudkan menggunakan struktur fizikal atau lanskap
  • ruang yang tidak jelas pemilikannya atau penggunaannya dikurangkan

Strategi territoriality
  • guna papan tanda, lanskap, pagar, pavement yg berbeza, dll
  • kedudukan bangunan dan orientasinya, dan struktur lain yg membezakan pemilikannya

Aktiviti sokongan
  • merancang untuk menempatkan aktiviti di ruang tersebut sebagai strategi untuk meningkat pemerhatian, pengurusan akses dan pemilikan ruang.
  • menyediakan kemudahan, ruang aktiviti, perhimpunan dan aktiviti lain
CHECKLIST REKABENTUK PERSEKITARAN & LANSKAP UNTUK KESELAMATAN


PRINSIP

REKABENTUK
Bangunan

Bangunan mudah dikenalpasti dan dikenali dgn nama lorong/no blok bagi memudahkan pengguna dan untuk elak masuk kawasan larangan/terkawal
Kawasan lapang awam

Wujud pemerhatian semula jadi ke atas semua kawasan awam/kawasan lapang
Jalan masuk

Laluan masuk yang jelas

Laluan masuk tidak mengelirukan
Lanskap

Lanskap tidak haling pemerhatian semula jadi atau boleh diguna sebagai tempat bersembunyi

Ada tanaman yg sesuai berfungi sebagai sempadan atau pagar sebagai penghalang kpd akses yg tidak sepatutnya

Tiada tanaman atau struktur yg  memudahkan pencerbohan
Pencahayaan

Sediakan pencahayaan luar yg boleh tingkatkan pemerhatian
Pemerhatian semula jadi

Elakkan blind corners atau blind spot di laluan pejalan kaki dan tempat letak kenderaan

Pastikan pengguna bangunan boleh melihat dan dilihat
Papan Tanda

Pastikan papan tanda arah jelas kelihatan, mudah dibaca dan senang difahami [tidak mengelirukan]
Susun atur bangunan

Susun atur perlu membolehkan pemerhatian semula jadi dari jalan raya kepada bangunan dan dari bangunan ke jalan raya serta dari bangunan ke bangunan yg lain

Susun atur perlu wujudkan sense of ownership di kalangan pengguna/penghuni
Pagar

Rekabentuk pagar mestilah memaksimumkan pemerhatian semula jadi dari jalan ke bangunan dan juga dari bangunan ke jalan raya serta meminimumkan pencerpoboh bersembunyi

Rekabentuk Lanskap
sebelum mula...
  • rancang untuk maksimumkan keupayaan melihat dan dilihat
  • kenalpasti ruang persendirian dan ruang awam
  • kawalan titik akses ke bangunan dan ke dalam bangunan

pertimbangan konflik
  • lanskap kita boleh sebabkan konflik kpd pengguna?
  • lanskap kita akan menyumbang kpd aktivit positif atau negatif?
  • lanskap kita akan beri kesan kpd keupayaan melihat dan dilihat?
  • lanskap kita ganggu objektif pencahayaan?

nota tambahan
  • tanaman tidak terurus boleh mengundang jenayah
  • menyebabkan sesuatu ruang jadi gelap
  • kurangkan visibiliti
  • penyusunan batu sebagai hiasan boleh membahayakan
  • batu kecil boleh menyebabkan bising bila dipijak
 



…bersambung






CONTOH POLISI DAN GARIS PANDUAN KESELAMATAN KAMPUS

NOTA: CABUTAN ARTIKEL DI BAWAH TIDAK LENGKAP DAN KURANG KEMASKINI. IA SEBAGAI RUJUKAN AM SAHAJA

Organizational Security
Risk Control Types
Risk control types can be separated into three basic functions: management, technical, and operational.

Management
Risk management is an ongoing high-level function within your organization. Risk management begins with the risk assessment and analysis to identify the risk of security breaches against company assets, assessing the probability of a risk and estimating its impact, and defining the steps to reduce the level of that risk. The solutions to these risks must be properly analyzed and budgeted to ensure that the probability and impact of the risk are properly factored into a cost-effective solution.

Technical
Technical risk control describes the actual technical measures used to prevent security risks in your organization. From physical access controls (perimeter fencing, security passes, surveillance) to environmental controls (fire suppression, temperature controls), and deep-level network and system security (firewalls, antivirus scanning, content filters, and other network security devices), these controls perform the risk mitigation and deterrence that have been defined in your organization risk analysis.

Operational
Finally, there is an overall operational risk control thatmust be created and implemented throughout your company. This risk control strategy is concerned with how you conduct your daily organizational business to minimize the security risk to your organization and its business activities. These include company-wide policies that must be created, distributed, and used to educate your employees on how to conduct their day-to-day activities while being vigilant about organization security. Operational risk management also includes user education and vigilant monitoring and testing to make sure your plans are being adhered to by your organization and its activities are constantly analysed to protect against new threats.

Risk Assessment
Risk assessment and mitigation deals with identifying, assessing, and reducing the risk of security breaches against company assets.By assessing the probability of a risk and estimating the amount of damage that could be caused as a result, you can take steps to reduce the level of that risk.

Asset Identification
Company assets can include physical items such as computer and networking equipment, and nonphysical items such as valuable data. Asset identification involves identifying both types of assets and evaluating their worth. Asset values must be established beyond the mere capital costs—acquisition costs, maintenance, the value of the asset to the company, the value of the asset to a competitor, what clients would pay for the asset or service, the cost of replacement, and the cost if the assetwere compromised should also be considered. For example, a list of a company’s clients can be easily re-created from backup if the original is lost or destroyed, but if the list finds its way into the hands of a competitor, the resulting financial damage could be devastating.Ultimately, the value of the assets you’re trying to protect drives the costs involved in securing that asset.

Security Policy Extract

Summary of General Policy
All Western Power employees and users of Western Power’s computer systems are personally responsible for the protection of information and computing assets, particularly in the areas of confidentiality, integrity and availability. Compliance with this Policy is mandatory and will help to protect important business assets such as information, applications and the supporting infrastructure, and to minimise the prospect of fraud and loss.

Purpose
To ensure that Western Power’s ‘Information Technology Assets’ are effectively protected against misuse, attack or intrusion and that accountability for that protection is properly defined.
To respond to changes in IT security threats and ensure risk assessment and controls are reviewed as IT security threats evolve.
To promote continued awareness amongst all persons accessing Western Power’s ‘Information Technology Assets’ of:
• their responsibility to protect those assets
• their responsibility to use those assets in a safe and acceptable manner
• specific threats to IT security that warrant specific attention
To ensure that Western Power can demonstrate through testing and reporting that its’ IT security measures are effective.
To ensure that controls and procedures are in place to detect, manage and report on significant security breaches.


Personnel Security

(BS7799-2: 1999 – 4.4)
 To reduce the risks of human error, theft, fraud or misuse of facilities within the practice, security responsibilities must be communicated.

A Safety & Security Induction Checklist is included within this document.

Within employee job descriptions, security responsibilities and confidentiality agreements must be documented in accordance with the practice security policy.

Contracts with third party suppliers must have appropriate clauses covering security and confidentiality issues within the Service Level Agreement (SLA).

@        Enter here the details of third party companies supporting the practice. Examples may include the clinical system supplier, cleaning company, etc.

4.1       Training log

(BS7799-2: 1999 – 4.4.2)

All staff should receive adequate and regular training to carry out their duties effectively. If not entered elsewhere use this page to list training and other courses that are undertaken by staff.

5.         Physical Security

(BS7799-2: 1999 – 4.5.)
The physical security of the premises is vital in preventing unauthorised access, damage and interference to the daily workings of the practice.

The checklist on the following page will serve as a useful guide to carrying out a risk assessment.

@        Enter here the doors or secure areas controlled by keys or code locks.

5.1       Physical Security - Checklist

(BS7799-2: 1999 – 4.5.x)
The physical security of the practice is important to ensure that the staff and assets are secure to prevent unauthorised access and damage.
This security must be regularly reviewed and the risk assessed to ensure that adequate measures are in place and if necessary to reduce the level of risk.
Techniques to enhance physical security that should be considered:

·         Boundary fencing / hedges   
·         Car park / exterior building lighting      
·         Reduced number of entrances / exits  
·         Secure / restricted access to internal doors 
·         Locks to BS 3621(EN12209) 
·         Control of keys 
·         Directing patients / visitors to one point      
·         Reception desk design - screens / hatch  
·         Window locks   
·         Window blinds / reflective glazing 
·         Secure double-glazing
·         Intruder Alarm System to BS4737     
·         CCTV     
·         Access control (i.e. code locks, electronic access systems)   
·         Asset Log and Marking
·         Staff awareness & training  


This list is not exhaustive and a review of security may be useful to ensure that a cost-effective approach is balanced against the risk. Ask the Health Authority for advice.

6.         Managing the Systems

(BS7799-2: 1999 – 4.6)

Only suitably qualified or experienced staff must undertake work or make changes to the practice systems. Adequate documentation should be produced or available for users as appropriate.
To maintain the integrity and availability of practice systems, regular back ups of essential practice software and information must be taken regularly.

7.1.      Passwords

Passwords must be adequate to provide a first line defence to unauthorised access to data or systems. As a guide these should be chosen as a minimum of 6-8 characters in length with a mixture of letters and numbers and have an enforced or defined expiry period.

@        Enter here the systems that have password access and describe the rule that is applied to the passwords for access.

9.         Business Continuity Management (Disaster Recovery)

(BS7799-2: 1999 – 4.9)

Planning NOW for actions in the event of an incident will reduce the impact of that incident.

  •  Who would the police call in the middle of the night in the event of alarm activation or other emergency discovered at your premises?

  • Ensure that your keyholder details with the police, local authority (if applicable) or Alarm Company are up-to-date!

  •  Maintain a list of designated keyholders – complete the details here. Review and update this list regularly.

9.1       Possible Incidents


·         Disruption or loss of data – hard drive errors / theft of a desktop machine!
·         Technology failures – e.g., complete file or network server.
·         Loss of skill-based services – clinical software company / critical staff.
·         Local utility failures (electricity / gas / water).
·         Communication failures (telephone / data network).
·         Local incidents (fire, flood, lightning strike, gas leak, burglary, criminal damage and public disorder).

9.2       Managing the Incident


Bring the key people together to plan a response to minimise the damage the incident can cause to normal working within the practice.

9.3       Key Personnel


s        Who are the key personnel who would need to be involved if an emergency occurs at the practice?

10.       Legal Compliance

(BS7799-2: 1999 – 4.10)

To avoid breaches of criminal and civil law and other obligations, all staff, whether employees, agents, contractors or volunteers must be aware of the relevant responsibilities.

The following pieces of legislation or guidance are relevant or applicable to the General Practice, either as an employer or provider of health care.

·         Common Law Duty of Confidentiality
·         Caldicott Report
·         The Health and Safety at Work Act 1974
§  The Electricity at Work Regulations 1989
§  The Health and Safety (Display Screen Equipment) Regulations 1992
§  Manual Handling Operations Regulations 1992
§  The Reporting of Injuries, Diseases and Dangerous Occurrences Regulations 1995 (RIDDOR)
§  Control of Substances Hazardous to Health Regulations 1988 (COSHH)
·         The Access to Medical Reports Act 1988
·         Copyright Designs and Patents Act 1988
·         Access to Health Records Act 1990
·         Computer Misuse Act 1990
·         Data Protection Act 1998
·         Human Rights Act 1998
·         Public Interest Disclosure Act 1998
·         Freedom of Information Act 2000
·         Electronic Communications Act 2000
·         Regulation of Investigatory Powers Act 2000
·         Health and Social Care Act 2001

This list is not exhaustive and it is recommended that the practice seek advice where appropriate.

4. TAKRIFAN
4.1 Bencana
Pemegang lesen hendaklah mengadakan takrifan berhubung bencana. Contoh takrifan yang sering digunakan adalah :
(a) Kejadian atau ancaman segera ke atas agensi/syarikat yang membawa kepada kerosakan, kecederaan, atau kehilangan nyawa/harta benda. Kejadian atau ancaman ini boleh berpunca dari fenomena semulajadi atau berpunca dari kelalaian manusia.
(b) Keadaan kecemasan yang melebihi keupayaan tindakbalas normal agensi/syarikat di mana bantuan tindakbalas dari agensi luar diperlukan untuk pemulihan.

(b) Keadaan kecemasan yang melebihi keupayaan tindakbalas normal agensi/syarikat di mana bantuan tindakbalas dari agensi luar diperlukan untuk pemulihan.
(c) Kejadian tiba-tiba atau yang tidak dapat dihentikan yang menyebabkan :
- Kehilangan nyawa, kecederaan, kehilangan barang berharga atau kerosakan alam sekitar.
- Melebihi keupayaan sumber dalam bertindakbalas dan untuk pemulihan.
- Menghasilkan impak yang berpanjangan ke atas sistem sosial atau kehidupan yang selalunya bersifat negatif pada permulaannya.

4.2 Kategori
Merupakan pengkategorian aktiviti mengikut tahap ancaman yang berbeza dan terbahagi kepada lima (5) iaitu seperti di dalam Jadual 1.
4.3 Kesiapsiagaan
Tindakan yang diambil bagi membangunkan keupayaan tindakbalas yang diperlukan di dalam situasi kecemasan. Perancangan, latihan dan eksasais merupakan antara aktiviti yang dilaksanakan di dalam fasa ini.

4.4 Mitigasi
Tindakan yang diambil untuk mengurangkan kesan buruk dari kecemasan yang berlaku.

4.5 Pemulihan
Tindakan yang diambil untuk kembalikan situasi kepada tahap normal.

4.6 Pencegahan

Tindakan yang diambil untuk menghalang atau menghentikan kecemasan daripada berlaku.

4.7 Kesinambungan syarikat

Perkhidmatan/operasi berterusan yang mendapat sokongan dan dana dari Pengurusan Kanan bagi memastikan langkah-langkah bersesuaian diambil untuk mengenalpasti impak kehilangan/kerugian dan seterusnya menetapkan strategi pemulihan, pelan pemulihan dan memastikan kesinambungan khidmat syarikat.

4.8 Penilaian Kerosakan

Penilaian atau penentuan kesan bencana terhadap manusia, fizikal, ekonomi dan sumber semulajadi.

5. PENGURUSAN PELAN KECEMASAN

Pelan kecemasan yang dibangunkan hendaklah turut merangkumi perkara-perkara berikut:
(a) Polisi syarikat termasuk misi, visi, tugas dan tanggungjawab;
(b) Peranan dan tanggungjawab agensi dalaman dan luaran, organisasi, bahagian dan jawatan yang terlibat;
(c) Pihak berkuasa yang terlibat, perundangan, peraturan dan/atau kod amalan (code of practice) industri;
(d) Logistik dan keperluan sumber;
(e) Proses pengurusan kejadian/kemalangan;
(f) Proses untuk pengurusan komunikasi dan aliran maklumat dalaman dan luaran;
(g) Peruntukan kewangan; dan
(h) Pengurusan rekod.

5.1 Penyelaras Pelan Kecemasan
Pemegang lesen adalah disyorkan untuk melantik seorang penyelaras pelan untuk mengurus dan memastikan pelan adalah terkini.

5.2 Organisasi Kecemasan
5.2.1 Pemegang lesen hendaklah menubuhkan satu organisasi kecemasan yang selaras dengan polisi syarikat sekiranya mempunyai 40 orang kakitangan atau lebih.
5.2.2 Organisasi kecemasan ini bertanggungjawab menyediakan input atau membantu dalam penyelarasan penyediaan, perlaksanaan, penilaian dan semakan pelan.
5.2.3 Organisasi kecemasan hendaklah dianggotai oleh penyelaras pelan dan lain-lain individu yang mempunyai kepakaran, pengetahuan mengenai syarikat serta berkebolehan untuk mengenalpasti sumber dari dalam atau luar.

6. ELEMEN UNTUK DIMASUKKAN KE DALAM PELAN KECEMASAN

6.1 Am
6.1.1 Pelan hendaklah mengandungi elemen yang diberikan seperti di Seksyen 6.2 hingga 6.14, di mana skop mengenai kesan bahaya hendaklah ditentukan.

6.2 Pelan Kecemasan
6.2.1 Pelan kecemasan hendaklah mengandungi perkara-perkara berikut : rancangan strategik, rancangan operasi/tindak balas kecemasan, rancangan pencegahan, rancangan mitigasi dan rancangan pemulihan. Pemegang lesen juga disyorkan untuk menyediakan rancangan kesinambungan perkhidmatan (business continuity plan).

6.2.2 Rancangan-rancangan tersebut boleh dibangunkan secara individu atau diintegrasi di dalam satu dokumen pelan atau kombinasi di antara kedua-duanya.
6.2.3 Rancangan strategik hendaklah mentakrifkan visi, misi, tujuan dan objektif pelan.
6.2.4 Rancangan operasi/tindak balas kecemasan hendaklah menentukan tanggungjawab kakitangan-kakitangan yang akan melakukan tindakan yang spesifik semasa kecemasan.
6.2.5 Rancangan pencegahan hendaklah menggariskan tindakan interim dan jangka panjang untuk menghapuskan risiko yang boleh mengancam syarikat.
6.2.6 Rancangan mitigasi hendaklah menggariskan tindakan interim dan jangka panjang bagi mengurangkan risiko yang tidak boleh dihapuskan.
6.2.7 Rancangan pemulihan hendaklah menentukan keutamaan dalam tempoh terdekat dan dalam jangka masa panjang bagi pemulihan semula fungsi, perkhidmatan, sumber, kemudahan, program-program dan prasarana.
6.2.8 Rancangan kesinambungan perkhidmatan adalah untuk mengenalpasti

6.2.8 Rancangan kesinambungan perkhidmatan adalah untuk mengenalpasti pihak berkepentingan yang perlu dimaklumkan, aplikasi kritikal dan sensitif-masa, tapak kerja alternatif, rekod penting, senarai nombor perhubungan, proses dan fungsi yang perlu dikekalkan serta kakitangan, prosedur dan sumber bantuan yang diperlukan dalam proses pemulihan.
6.2.9 Pegawai yang diberi tugasan khas dan lain-lain pihak yang berkepentingan hendaklah diberi akses kepada seksyen yang berkaitan dengan peranan masing-masing di dalam pelan/rancangan yang dibangunkan.
6.2.10 Proses perancangan dan penilaian semula pelan kecemasan dan rancangan-rancangan di atas hendaklah dibuat pada julat yang ditetapkan atau apabila berlaku perubahan yang boleh menjejaskan keberkesanan pelan/rancangan yang telah dibangunkan.
6.2.11 Di mana yang bersesuaian, pemegang lesen hendaklah melibatkan pihak-pihak yang berkepentingan di dalam proses 6.2.10.

6.3 Penilaian Risiko
6.3.1 Pemegang lesen hendaklah mengenalpasti bahaya, melakukan pemantauan terhadap bahaya dan mengenalpasti kemungkinan ianya berlaku dan pendedahan terhadap manusia, harta benda, alam sekitar terhadap bahaya tersebut.
6.3.2 Bahaya yang dinilai hendaklah termasuk perkara berikut:
(a) Kejadian semula jadi (geologikal, meteorologikal dan biologikal);
(b) Kejadian disebabkan oleh manusia (secara sengaja atau tidak sengaja); dan
(c) Kejadian disebabkan teknologi.
6.3.3 Pemegang lesen hendaklah melakukan analisis impak (impact analysis) untuk menentukan potensi bahaya yang boleh memberi impak kepada perkara seperti berikut:
(a) Kesihatan dan keselamatan individu termasuk orang awam di dalam kawasan yang terjejas pada masa kejadian (kecederaan dan kematian)
(b) Kesihatan dan
(b) Kesihatan dan keselamatan kakitangan bertindak balas terhadap kejadian
(c) Harta benda, kemudahan dan infrastruktur
(d) Alam sekitar
(e) Kesinambungan operasi
(f) Perkhidmatan yang diberikan
(g) Keadaan ekonomi dan kewangan
(h) Obligasi perundangan dan kontrak
(i) Reputasi atau kepercayaan syarikat; dan
(j) Pertimbangan serantau, kebangsaan dan antarabangsa
6.3.4 Penilaian risiko hendaklah didokumenkan dan dikaji semula apabila sesuai, berdasarkan pengalaman mengenai pengendalian atau apabila pengubahsuaian yang ketara dibuat. Contoh melakukan penilaian risiko termasuk analisis impak dapat dilihat di Lampiran 1.

6.4 Pencegahan Kejadian/Kemalangan
6.4.1 Tindakan pencegahan kejadian/kemalangan hendaklah dibangunkan berdasarkan penilaian risiko ke atas kejadian/kemalangan yang boleh dijangka bagi semua sumber sinaran di dalam pemilikan dan pengawalan pemegang lesen. Matlamat tindakan tersebut hendaklah untuk mencegah atau untuk menghadkan kesan kejadian/kemalangan yang boleh mengancam manusia, harta benda dan alam sekitar.
6.4.2 Tindakan pencegahan hendaklah mengambilkira keputusan penilaian risiko berdasarkan di Seksyen 6.3. Tindakan ini hendaklah sentiasa dikemaskini berdasarkan teknik pengumpulan maklumat terkini.
6.4.3 Pemegang lesen hendaklah mempunyai sistem bagi memonitor risiko yang telah dikenalpasti. Tahap tindakan pencegahan hendaklah disesuaikan dengan risiko tersebut.
6.4.4 Pemegang lesen hendaklah memastikan tindakan pencegahan yang dibangunkan sekurang-kurangnya mengandungi perkara-perkara berikut:
(a) Prosedur yang mencukupi bagi pengawalan sumber sinaran dan mana-mana kejadian/kemalangan yang berpotensi berlaku yang dapat diramalkan;
(b) Sistem komponen dan kelengkapan yang penting bagi keselamatan diperiksa dan diuji berdasarkan kaedah yang ditetapkan oleh pihak berkuasa yang berkenaan (AELB, JKKP, SIRIM dsb) bagi mana-mana degradasi yang boleh membawa kepada kekurangan atau kegagalan dalam pencapaian atau fungsi;

(c) Penyenggaraan, pemeriksaan dan pengujian yang sesuai dijalankan tanpa melibatkan dedahan pekerjaan yang tidak wajar;
(d) Sistem automatik yang sesuai bagi menghalang atau mengurangkan dedahan kepada sumber sinaran apabila keadaan pengendalian menyebabkan had pengendalian dilampaui.

(e) Terdapat suatu sistem yang boleh mengesan dan bertindak balas dengan serta merta terhadap keadaan pengendalian yang luar biasa yang boleh menjejaskan perlindungan atau keselamatan. Sistem ini juga membolehkan tindakan pembetulan diambil tepat pada masanya.

6.5 Mitigasi
6.5.1 Pemegang lesen hendaklah membangunkan dan melaksanakan tindakan mitigasi yang mengambil kira tindakan yang perlu diambil untuk mengehad atau mengawal kesan, tahap atau keterukan kejadian/kemalangan yang tidak boleh dicegah.
6.5.2 Tindakan mitigasi hendaklah mengambilkira keputusan pengenalpastian bahaya dan penilaian risiko, analisis impak, kekangan pelan, pengalaman pengoperasian dan analisis kos-faedah.
6.5.3 Tindakan mitigasi hendaklah turut merangkumi tindakan interim dan jangka masa panjang.
6.5.4 Pemegang lesen hendaklah mewujudkan aras campur tangan bagi setiap kemungkinan kecemasan yang berlaku.
6.5.5 Bentuk, takat dan tempoh bagi mana-mana tindakan perlindungan atau tindakan pemulihan hendaklah dioptimumkan bagi menghasilkan faedah keseluruhan yang maksimum dalam hal keadaan sosial dan ekonomi.

6.6 Pengurusan Sumber dan Logistik
6.6.1 Pengurusan sumber yang diwujudkan hendaklah mengandungi perkara berikut:
(a) Kakitangan, peralatan, latihan, kemudahan, peruntukan, pengetahuan pakar, dan tempoh masa yang diperlukan; dan
(b) Kuantiti, masa tindak balas, keupayaan, kekurangan, kos dan liabiliti berhubung penggunaan sumber yang terlibat.
6.6.2 Pengurusan sumber hendaklah mengandungi tugasan berikut:
(a) Mewujudkan proses untuk menerangkan, menginventorikan, memohon dan
kejadian/kemalangan yang tidak boleh dicegah.
6.5.2 Tindakan mitigasi hendaklah mengambilkira keputusan pengenalpastian bahaya dan penilaian risiko, analisis impak, kekangan pelan, pengalaman pengoperasian dan analisis kos-faedah.
6.5.3 Tindakan mitigasi hendaklah turut merangkumi tindakan interim dan jangka masa panjang.
6.5.4 Pemegang lesen hendaklah mewujudkan aras campur tangan bagi setiap kemungkinan kecemasan yang berlaku.
6.5.5 Bentuk, takat dan tempoh bagi mana-mana tindakan perlindungan atau tindakan pemulihan hendaklah dioptimumkan bagi menghasilkan faedah keseluruhan yang maksimum dalam hal keadaan sosial dan ekonomi.

6.6 Pengurusan Sumber dan Logistik
6.6.1 Pengurusan sumber yang diwujudkan hendaklah mengandungi perkara berikut:
(a) Kakitangan, peralatan, latihan, kemudahan, peruntukan, pengetahuan pakar, dan tempoh masa yang diperlukan; dan
(b) Kuantiti, masa tindak balas, keupayaan, kekurangan, kos dan liabiliti berhubung penggunaan sumber yang terlibat.
6.6.2 Pengurusan sumber hendaklah mengandungi tugasan berikut:
(a) Mewujudkan proses untuk menerangkan, menginventorikan, memohon dan mengesan sumber;
(b) Mengaktifkan proses tersebut sebelum dan semasa kejadian/kemalangan;
(c) Menghantar sumber sebelum dan selepas kejadian/kemalangan;
(d) Menghentikan atau memanggil semula sumber semasa dan selepas kejadian/kemalangan; dan
(e) Rancangan kontigensi bagi kekurangan sumber.
6.6.3 Penilaian hendaklah dilaksanakan untuk mengenalpasti kekurangan dalam keupayaan sumber dan langkah bersesuaian yang perlu diambil untuk mengatasi sebarang kekurangan. 6.6.4 Inventori sedia ada bagi sumber dalaman dan luaran hendaklah sentiasa dikemaskini.

6.7 Bantuan
6.7.1 Pemegang lesen hendaklah mengenalpasti bantuan yang diperlukan sama ada bantuan dalaman atau luaran serta kaedah untuk mendapatkan bantuan.

6.8 Komunikasi dan Amaran
6.8.1 Pemegang lesen hendaklah membangunkan sistem komunikasi dan menguji sistem tersebut secara berkala.
6.8.2 Pemegang lesen hendaklah membangunkan prosedur komunikasi dalaman dan luaran serta menguji keberkesanan prosedur tersebut secara berkala.
6.8.3 Pemegang lesen hendaklah mengenalpasti dan membangunkan kaedah untuk memberi amaran kepada kakitangan yang akan bertindakbalas dalam situasi kecemasan dan pekerja-pekerjanya yang lain.
6.8.4 Pemegang lesen hendaklah membangunkan protokol komunikasi kecemasan dan amaran termasuk sistem dan prosedur untuk memberi amaran berjaga-jaga kepada orang awam yang mungkin menerima kesan daripada kecemasan yang berlaku.

6.8.5 Pemegang lesen hendaklah mewujudkan prosedur bagi pemberitahuan kepada AELB bagi semua dedahan tidak sengaja, dedahan kecemasan dan keadaan yang memerlukan tindakan perlindungan berdasarkan tempoh masa yang telah ditetapkan di dalam Akta 304 dan perundangan subsidiari di bawahnya.
Nota :
Peruntukan P.U.(A)46 mengkehendaki pemegang lesen memaklumkan AELB:
1) dengan serta-merta apabila suatu keadaan yang memerlukan tindakan perlindungan telah berlaku atau dijangka akan berlaku.
2) dedahan tidak sengaja atau dedahan kecemasan dalam tempoh 24 jam selepas berlaku dedahan tidak sengaja atau dedahan kecemasan
3) Secara laporan bertulis mengenai dedahan tidak sengaja atau dedahan kecemasan dalam tempoh 30 hari selepas berlaku dedahan.

6.9 Prosedur Pengoperasian dan Pengurusan Kejadian/Kemalangan
6.9.1 Pemegang lesen hendaklah membangun dan melaksanakan prosedur untuk bertindak balas dan mengambil tindakan pemulihan berdasarkan risiko yang dikenalpasti pada Seksyen 6.3. Prosedur tersebut hendaklah merangkumi aspek kesihatan dan keselamatan, penstabilan semula situasi yang disebabkan oleh kejadian/kemalangan, kesinambungan pengoperasian, pemuliharaan harta benda, dan perlindungan terhadap alam sekitar di bawah bidang kuasa pemegang lesen.
6.9.2 Pemegang lesen hendaklah membangunkan sistem pengurusan kejadian/kemalangan untuk mengarah, mengawal dan menyelaras operasi tindak balas dan pemulihan. Sistem tersebut hendaklah menyatakan tugas organisasi secara spesifik, pangkat dan tanggungjawab bagi setiap fungsi pengurusan kejadian /kemalangan.
6.9.3 Pemegang lesen hendaklah membangunkan prosedur dan polisi yang bersesuaian bagi
menyelaraskan aktiviti tindak balas, kesinambungan tindakan dan pemulihan dengan pihak-pihak yang mempunyai kepentingan di dalam aktiviti-aktiviti tersebut, pihak berkuasa dan sumber bantuan yang berkaitan. Prosedur ini hendaklah turut merangkumi tindakan pengaktifan tindakbalas dan tindakan pemberhentian tindakbalas. Kepatuhan terhadap perundangan semasa yang terpakai hendaklah sentiasa dipastikan.
6.9.4 Prosedur melaksanakan analisis keadaan yang merangkumi penilaian keperluan, penilaian kerosakan dan pengenalpastian sumber yang diperlukan untuk menyokong operasi tindak balas dan pemulihan hendaklah turut dibangunkan.

6.10 Kemudahan
6.10.1 Pemegang lesen bagi kategori ancaman I dan II (loji kuasa nuklear melebihi 2 MW) perlu menubuhkan pusat operasi kecemasan di lokasi yang bersesuaian yang dapat menguruskan kesinambungan operasi, aktiviti tindak balas dan pemulihan.
6.10.2 Pemegang lesen hendaklah mengenalpasti kemudahan-kemudahan yang dapat menyokong kesinambungan operasi, tindak balas dan pemulihan.

6.11 Latihan
6.11.1 Pemegang lesen hendaklah membangun dan melaksanakan kurikulum latihan yang boleh menyokong perlaksanaan pelan kecemasan dan turut merangkumi sistem pengurusan kecemasan syarikat.
6.11.2 Pemegang lesen hendaklah menyediakan latihan bagi kakitangan yang terlibat atau akan terlibat dalam melaksanakan pelan kecemasan.
6.11.3 Latihan berkenaan pelan kecemasan hendaklah diadakan bersama AELB pada julat yang ditentukan seperti di Para 7.
6.11.4 Objektif latihan yang dirangka hendaklah merangkumi aspek kesedaran (awareness) dan peningkatan kemahiran yang diperlukan untuk melaksanakan pelan.
6.11.5 Pemegang lesen hendaklah merekodkan latihan yang telah dilaksanakan.

6.12 Eksasais, Latihamal (Drill), Penilaian dan Tindakan Pembetulan
6.12.1 Pemegang lesen hendaklah menilai pelan-pelan, prosedur-prosedur dan keupayaan melalui kajian semula, pengujian dan eksesais atau latihamal (drill) secara berkala.
6.12.2 Penilaian semula hendaklah juga berdasarkan analisis dan laporan kejadian/kemalangan yang telah berlaku, pengajaran yang diperolehi dan penilaian prestasi.
6.12.3 Eksasais hendaklah direka bentuk untuk menguji elemen-elemen yang penting dalam pelan utama atau keseluruhan pelan.
6.12.4 Prosedur mengambil tindakan pembetulan terhadap mana-mana kelemahan yang dikenalpasti hendaklah dibangunkan.

6.13 Krisis Komunikasi dan Informasi Orang Awam
6.13.1 Pemegang lesen hendaklah membangunkan prosedur berhubung penyebaran dan respon kepada permintaan untuk maklumat kejadian/kemalangan sama ada maklumat sebelum, semasa dan selepas kejadian/kemalangan.
6.13.2 Pemegang lesen hendaklah menyedia dan membangunkan penyaluran maklumat kecemasan kepada orang awam yang mengandungi:
(a) Nombor yang boleh dihubungi
(b) Sistem untuk mengumpul, memantau dan menyebarkan maklumat kecemasan.
(c) Maklumat awal yang telah disediakan.
(d) Kaedah untuk menyelaras dan mendapatkan kelulusan untuk pengeluaran maklumat.
(e) Keupayaan untuk berkomunikasi dengan populasi kurang upaya seperti warga tua, pesakit dan sebagainya.
(f) Panduan/syor tindakan perlindungan (contohnya perlindungan atau evakuasi)
6.13.3 Program kesedaran awam hendaklah dilaksanakan bagi aktiviti-aktiviti di mana orang awam berkemungkinan mendapat kesan bahaya.
6.13.4 Pemegang lesen hendaklah membangunkan prosedur untuk memberi nasihat kepada orang awam, melalui AELB, mengenai ancaman terhadap individu, harta benda dan alam sekitar bagi bahaya radiologikal.

6.14 Kewangan dan Pentadbiran
6.14.1 Pemegang lesen hendaklah membangunkan prosedur kewangan dan pentadbiran untuk menyokong pelan sebelum, semasa dan selepas kecemasan atau bencana.

7. PENGUJIAN PELAN KECEMASAN
Bagi memastikan pelan kecemasan yang disediakan adalah efektif. Pelan kecemasan yang telah diterima pakai hendaklah diuji dari masa ke semasa dengan mengadakan latihan dan eksasais. Merujuk kepada Peraturan-peraturan Perlesenan Tenaga Atom (Perlindungan Sinaran Keselamatan Asas) 2010, para 68 (7), pemegang lesen hendaklah mengadakan latihan pada julat masa seperti dalam jadual 2. Latihan yang dilakukan sendiri boleh terdiri dari eksasais tabletop, latihamal berdasarkan fungsi, eksasais skop separa atau eksasais skop menyeluruh.

CABUTAN ARTIKEL DI ATAS TIDAK LENGKAP, IA SEBAGAI RUJUKAN DAN BACAAN UMUM SAHAJA

No comments:

Post a Comment