SEMINAR
KEBANGSAAN KESELAMATAN KAMPUS 2013
16
& 17 Disember 2013
Hotel
Sama Sama KLIA
Salah satu topik yang amat penting dipertimbang oleh setiap IPTA dan IPTS ialah aspek lanskap kampus. Kos mengubahsuai persekitaran dan lanskap yang akan meningkatkan keselamatan amat berbaloi. Jika bijak, ia amat murah berbanding sistem konvesyenal. Cara konvesyenal iaitu penggunaan pengawal keselamatan, penggera, CCTV dan sebagainya dapat diminimakan. Pada jangka panjang, ia lebih baik dari segi kos.
REKABENTUKK PERSEKITARAN DAN LANSKAP:
KESANNYA KE ATAS KESELAMATAN
Tajuk ini diberi oleh Prof Dr Rosmin bin Talib dari Akademi Kepolisan UiTM-PDRM. Ia satu aspek yang amat penting kepada keselamatan. Seperti mana pandangan dan pemerhatian penganjur seminar, jika aspek keselamatan kurang diambil kira semasa mereka bentuk sesuatu bangunan [termasuk aspek lanskap], makanya tugas untuk 'menyelamatkan' bangunan tersebut menjadi lebih rumit dan kos yang tinggi, bukannya tidak mustahil.
Antara isi penting ceramah beliau:
persekitaran reka bentuk fizikal dan lanskap boleh mempengaruhi [1] perasaan kita [2] perlakuan kita dan [3] cara bagaimana kita memerhati dan mempengaruhi perlakuan orang lain.
Teori cegah jenayah melalui reka bentuk persekitaran
[1] seseorang cenderung lakukan jenayah jika rasa beliau tidak diperhati
[2] susunan rekabentuk persekitaraan boleh menggalakan atau menghalang untuk lakukan jenayah
[3] peluang lakukan jenayah atau aktiviti negatif boleh dicegah dengan mengadakan persekitaran reka bentuk fizikal dan lanskap
Bagi penganjur ada teori lain mengapa seseorang lakukan jenayah;
[1] ada peluang untuk lakukan jenayah dan peluang untuk ditangkap amat tipis
[2] jika peluang untuk lakukan jenayah amat tipis dan peluang untuk ditangkap menjadi tinggi, jenayah akan berkurangan.
[1] ada peluang untuk lakukan jenayah dan peluang untuk ditangkap amat tipis
[2] jika peluang untuk lakukan jenayah amat tipis dan peluang untuk ditangkap menjadi tinggi, jenayah akan berkurangan.
Rekabentuk Persekitaran
Dan Lanskap Yang Baik
Boleh tingkatkan persepsi keselamatan [Nampak selamat rasa
selamat] dan mencegah jenayah, menggalakan atau akan menjadikan kawasan ini
positif/amat sesuai untuk interaksi social
- Kurangkan peluang berlaku jenayah
- Kurangkan rasa takut
- Tingkatkan kualiti kehidupan
Kategori Pengguna
Ruang/Jenayah
- Pengguna sebenar โ guna setiap ruang dan perabut sebagaimana ia patut digunakan
- Pengguna bakal [potential]- perhati dan kemudian bertindak balas [nak duduk, lepak dll]
- Pemerhati - perhati dan bertindak balas
Kaedah Cegah Jenayah
Dan Tingkatkan Keselamatan Konvesyenal
ยท
Strategi โperaturanโ
|
Peraturan,
polisi, panduan, manual keselamatan yang didedahkan dan kemudian dikuatkuasa
|
ยท
Strategi
alat โmekanikalโ
|
Kunci,
padlock, kad akses, CCTV, penggera, pagar dll
|
REKABENTUK PERSKITARAN FIZIKAL/LANSKAP
Tingkatkan Keselamatan
Melalui 4 Prinsip
- Pemerhatian secara semula jadi [Natural surveillance/observation]
- Pengurusan akses secara semula jadi [Natural access management]
- Pengurusan ruang mengikut klasifikasi kawasan [Territoriality Space]
Merancang aktviti Kebaikan
- Aktivit sokongan di kawasan yang dikenalpasti [Planned support activity]
- Tingkatkan keselamatan dengan menjadikan sesuatu kawasan menjadi โhidupโ [happening]
- Lebih murah untuk sepanjang masa [24 jam]
- Rasa selamat, selesa, mesra alam untuk aktiviti yang dihajatkan
Pemerhatian Semula
Jadi
- Tingkatkan pemerhatian ke atas orang asing [penceroboh, pelawat, penjenayah]
- Lebih ramai pengguna biasa/sah [legitimate users] dapat melihat dan dilihat. Aspek dapat dilihat membuat pengguna rasa selamat [orang nampak jika ditimpa musibah] dan bakal penjenayah pula takut untuk lakukan jenayah
- Mengutamakan konsep dapat lihat seluas mungkin dan meminimakan halangan seperti pokok renek atau rimbun yang tebal, tembuk yang tinggi, cermin gelap, langsir, papan tanda dll.
- Kedudukan pengguna/aktiviti membolehkan mereka memerhati sekeliling
- Pencahayaan yang sesuai, tidak terlalu terang dan tidak terlalu gelap
Pengurusan Akses
Semula Jadi
- Kawalan akses โ konsep reka bentuk yang mengurangkan niat/hajat kedatangan penjenayah atau kejadian jenayah [criminal accessibility]
- Mengurangkan jalan masuk dan keluar atau hampir dengan konsep โsingle entry/exit pointโ.
- Laluan yang jelas membezakan laluan utama kepada orang awam untuk masuk dan keluar menggunakan pintu pagar, pencahayaan, papan tanda dan lanskap.
Perancangan Ruang
Territoriality
Strategi territoriality
Aktiviti sokongan
- 'territoriality' konsep yg mensempadankan ruang persendirian, separa awam dan ruang awam dan mewujudkan 'perasaan pemilikan'
- 'perasaan pemilikan' memberi keadaan di mana orang asing, pelawat atau penceroboh mudah dikenali.
- sempadan diwujudkan menggunakan struktur fizikal atau lanskap
- ruang yang tidak jelas pemilikannya atau penggunaannya dikurangkan
Strategi territoriality
- guna papan tanda, lanskap, pagar, pavement yg berbeza, dll
- kedudukan bangunan dan orientasinya, dan struktur lain yg membezakan pemilikannya
Aktiviti sokongan
- merancang untuk menempatkan aktiviti di ruang tersebut sebagai strategi untuk meningkat pemerhatian, pengurusan akses dan pemilikan ruang.
- menyediakan kemudahan, ruang aktiviti, perhimpunan dan aktiviti lain
CHECKLIST REKABENTUK PERSEKITARAN & LANSKAP UNTUK KESELAMATAN
PRINSIP
|
REKABENTUK
|
|
Bangunan
|
Bangunan
mudah dikenalpasti dan dikenali dgn nama lorong/no blok bagi memudahkan pengguna
dan untuk elak masuk kawasan larangan/terkawal
|
|
Kawasan lapang awam
|
Wujud
pemerhatian semula jadi ke atas semua kawasan awam/kawasan lapang
|
|
Jalan masuk
|
Laluan
masuk yang jelas
|
|
Laluan
masuk tidak mengelirukan
|
||
Lanskap
|
Lanskap
tidak haling pemerhatian semula jadi atau boleh diguna sebagai tempat
bersembunyi
|
|
Ada
tanaman yg sesuai berfungi sebagai sempadan atau pagar sebagai penghalang kpd
akses yg tidak sepatutnya
|
||
Tiada
tanaman atau struktur yg memudahkan
pencerbohan
|
||
Pencahayaan
|
Sediakan
pencahayaan luar yg boleh tingkatkan pemerhatian
|
|
Pemerhatian semula jadi
|
Elakkan
blind corners atau blind spot di laluan pejalan kaki dan tempat letak
kenderaan
|
|
Pastikan
pengguna bangunan boleh melihat dan dilihat
|
||
Papan Tanda
|
Pastikan
papan tanda arah jelas kelihatan, mudah dibaca dan senang difahami [tidak
mengelirukan]
|
|
Susun atur bangunan
|
Susun
atur perlu membolehkan pemerhatian semula jadi dari jalan raya kepada
bangunan dan dari bangunan ke jalan raya serta dari bangunan ke bangunan yg
lain
|
|
Susun
atur perlu wujudkan sense of ownership di kalangan pengguna/penghuni
|
||
Pagar
|
Rekabentuk
pagar mestilah memaksimumkan pemerhatian semula jadi dari jalan ke bangunan
dan juga dari bangunan ke jalan raya serta meminimumkan pencerpoboh
bersembunyi
|
Rekabentuk Lanskap
sebelum mula...
- rancang untuk maksimumkan keupayaan melihat dan dilihat
- kenalpasti ruang persendirian dan ruang awam
- kawalan titik akses ke bangunan dan ke dalam bangunan
pertimbangan konflik
- lanskap kita boleh sebabkan konflik kpd pengguna?
- lanskap kita akan menyumbang kpd aktivit positif atau negatif?
- lanskap kita akan beri kesan kpd keupayaan melihat dan dilihat?
- lanskap kita ganggu objektif pencahayaan?
nota tambahan
- tanaman tidak terurus boleh mengundang jenayah
- menyebabkan sesuatu ruang jadi gelap
- kurangkan visibiliti
- penyusunan batu sebagai hiasan boleh membahayakan
- batu kecil boleh menyebabkan bising bila dipijak
โฆbersambung
CONTOH POLISI DAN GARIS PANDUAN
KESELAMATAN KAMPUS
NOTA: CABUTAN ARTIKEL DI BAWAH TIDAK LENGKAP DAN KURANG KEMASKINI. IA SEBAGAI RUJUKAN AM SAHAJA
Organizational Security
Risk Control Types
Risk control types can be separated into three basic
functions: management, technical, and operational.
Management
Risk management is an ongoing
high-level function within your organization. Risk management begins with the
risk assessment and analysis to identify the risk of security breaches against
company assets, assessing the probability of a risk and estimating its impact,
and defining the steps to reduce the level of that risk. The solutions to these
risks must be properly analyzed and budgeted to ensure that the probability and
impact of the risk are properly factored into a cost-effective solution.
Technical
Technical risk control describes the
actual technical measures used to prevent security risks in your organization.
From physical access controls (perimeter fencing, security passes,
surveillance) to environmental controls (fire suppression, temperature
controls), and deep-level network and system security (firewalls, antivirus
scanning, content filters, and other network security devices), these controls
perform the risk mitigation and deterrence that have been defined in your
organization risk analysis.
Operational
Finally, there is an overall
operational risk control thatmust be created and implemented throughout your
company. This risk control strategy is concerned with how you conduct your
daily organizational business to minimize the security risk to your
organization and its business activities. These include company-wide policies
that must be created, distributed, and used to educate your employees on how to
conduct their day-to-day activities while being vigilant about organization
security. Operational risk management also includes user education and vigilant
monitoring and testing to make sure your plans are being adhered to by your
organization and its activities are constantly analysed to protect against new
threats.
Risk Assessment
Risk
assessment and mitigation deals with identifying, assessing, and
reducing the risk of security breaches against company assets.By assessing the
probability of a risk and estimating the amount of damage that could be caused
as a result, you can take steps to reduce the level of that risk.
Asset Identification
Company assets can include physical
items such as computer and networking equipment, and nonphysical items such as
valuable data. Asset identification involves identifying both types of
assets and evaluating their worth. Asset values must be established beyond the
mere capital costsโacquisition costs, maintenance, the value of the asset to
the company, the value of the asset to a competitor, what clients would pay for
the asset or service, the cost of replacement, and the cost if the assetwere
compromised should also be considered. For example, a list of a companyโs
clients can be easily re-created from backup if the original is lost or
destroyed, but if the list finds its way into the hands of a competitor, the
resulting financial damage could be devastating.Ultimately, the value of the
assets youโre trying to protect drives the costs involved in securing that
asset.
Security Policy Extract
Summary of General Policy
All Western
Power employees and users of Western Powerโs computer systems are personally responsible
for the protection of information and computing assets, particularly in the
areas of confidentiality, integrity and availability. Compliance with this
Policy is mandatory and will help to protect important business assets such as
information, applications and the supporting infrastructure, and to minimise
the prospect of fraud and loss.
Purpose
To ensure that Western Powerโs โInformation Technology Assetsโ
are effectively protected against misuse, attack or intrusion and that
accountability for that protection is properly defined.
To respond to changes in IT security threats and ensure risk
assessment and controls are reviewed as IT security threats evolve.
To promote continued awareness amongst all persons accessing
Western Powerโs โInformation Technology Assetsโ of:
โข their responsibility to protect those assets
โข their responsibility to use those assets in a safe and
acceptable manner
โข specific threats to IT security that warrant specific
attention
To ensure that Western Power can demonstrate through testing
and reporting that itsโ IT security measures are effective.
To ensure that controls and procedures are in place to
detect, manage and report on significant security breaches.
Personnel Security
(BS7799-2: 1999 โ 4.4)
To reduce the risks of human error, theft, fraud or
misuse of facilities within the practice, security responsibilities must be
communicated.
A Safety & Security Induction Checklist is included
within this document.
Within employee job descriptions, security
responsibilities and confidentiality agreements must be documented in
accordance with the practice security policy.
Contracts with third party suppliers must have
appropriate clauses covering security and confidentiality issues within the
Service Level Agreement (SLA).
@ Enter
here the details of third party companies supporting the practice. Examples may
include the clinical system supplier, cleaning company, etc.
4.1 Training log
(BS7799-2:
1999 โ 4.4.2)
All staff should receive adequate and regular training to
carry out their duties effectively. If not entered elsewhere use this page to
list training and other courses that are undertaken by staff.
5. Physical Security
(BS7799-2:
1999 โ 4.5.)
The physical security of the premises is vital in
preventing unauthorised access, damage and interference to the daily workings
of the practice.
The checklist on the following page will serve as a
useful guide to carrying out a risk assessment.
@ Enter
here the doors or secure areas controlled by keys or code locks.
5.1 Physical Security - Checklist
(BS7799-2:
1999 โ 4.5.x)
The physical security of the practice is important to
ensure that the staff and assets are secure to prevent unauthorised access and
damage.
This security must be regularly reviewed and the risk
assessed to ensure that adequate measures are in place and if necessary to
reduce the level of risk.
Techniques to enhance physical security that should be
considered:
ยท
Boundary
fencing / hedges
ยท
Car
park / exterior building lighting
ยท
Reduced
number of entrances / exits
ยท
Secure
/ restricted access to internal doors
ยท
Locks
to BS 3621(EN12209)
ยท
Control
of keys
ยท
Directing
patients / visitors to one point
ยท
Reception
desk design - screens / hatch
ยท
Window
locks
ยท
Window
blinds / reflective glazing
ยท
Secure
double-glazing
ยท
Intruder
Alarm System to BS4737
ยท
CCTV
ยท
Access
control (i.e. code locks, electronic access systems)
ยท
Asset
Log and Marking
ยท
Staff
awareness & training
This list is not exhaustive and a review of security may
be useful to ensure that a cost-effective approach is balanced against the
risk. Ask the Health Authority for advice.
6. Managing the Systems
(BS7799-2:
1999 โ 4.6)
Only suitably qualified or experienced staff must
undertake work or make changes to the practice systems. Adequate documentation
should be produced or available for users as appropriate.
To maintain the integrity and availability of practice
systems, regular back ups of essential practice software and information must
be taken regularly.
7.1. Passwords
Passwords must be adequate to provide a first line
defence to unauthorised access to data or systems. As a guide these should be
chosen as a minimum of 6-8 characters in length with a mixture of letters and
numbers and have an enforced or defined expiry period.
@ Enter
here the systems that have password access and describe the rule that is
applied to the passwords for access.
9. Business Continuity Management (Disaster Recovery)
(BS7799-2:
1999 โ 4.9)
Planning NOW for actions in the event of an incident will
reduce the impact of that incident.
- Who would the police call in the middle of the night in the event of alarm activation or other emergency discovered at your premises?
- Ensure that your keyholder details with the police, local authority (if applicable) or Alarm Company are up-to-date!
- Maintain a list of designated keyholders โ complete the details here. Review and update this list regularly.
9.1 Possible Incidents
ยท
Disruption
or loss of data โ hard drive errors / theft of a desktop machine!
ยท
Technology
failures โ e.g., complete file or network server.
ยท
Loss
of skill-based services โ clinical software company / critical staff.
ยท
Local
utility failures (electricity / gas / water).
ยท
Communication
failures (telephone / data network).
ยท
Local
incidents (fire, flood, lightning strike, gas leak, burglary, criminal damage
and public disorder).
9.2 Managing the Incident
Bring the key people together to plan a response to
minimise the damage the incident can cause to normal working within the
practice.
9.3 Key Personnel
s Who
are the key personnel who would need to be involved if an emergency occurs at
the practice?
10. Legal Compliance
(BS7799-2:
1999 โ 4.10)
To avoid breaches of criminal and civil law and other
obligations, all staff, whether employees, agents, contractors or volunteers
must be aware of the relevant responsibilities.
The following pieces of legislation or
guidance are relevant or applicable to the General Practice, either as an
employer or provider of health care.
ยท
Common
Law Duty of Confidentiality
ยท
Caldicott
Report
ยท
The
Health and Safety at Work Act 1974
ยง The Electricity at
Work Regulations 1989
ยง The Health and Safety
(Display Screen Equipment) Regulations 1992
ยง Manual Handling
Operations Regulations 1992
ยง The Reporting of
Injuries, Diseases and Dangerous Occurrences Regulations 1995 (RIDDOR)
ยง Control of Substances
Hazardous to Health Regulations 1988 (COSHH)
ยท
The
Access to Medical Reports Act 1988
ยท
Copyright
Designs and Patents Act 1988
ยท
Access
to Health Records Act 1990
ยท
Computer
Misuse Act 1990
ยท
Data
Protection Act 1998
ยท
Human
Rights Act 1998
ยท
Public
Interest Disclosure Act 1998
ยท
Freedom
of Information Act 2000
ยท
Electronic
Communications Act 2000
ยท
Regulation
of Investigatory Powers Act 2000
ยท
Health
and Social Care Act 2001
This list is not
exhaustive and it is recommended that the practice seek advice where
appropriate.
4. TAKRIFAN
4.1 Bencana
Pemegang lesen
hendaklah mengadakan takrifan berhubung bencana. Contoh takrifan yang sering
digunakan adalah :
(a)
Kejadian atau ancaman segera ke atas agensi/syarikat yang membawa kepada
kerosakan, kecederaan, atau kehilangan nyawa/harta benda. Kejadian atau ancaman
ini boleh berpunca dari fenomena semulajadi atau berpunca dari kelalaian
manusia.
(b) Keadaan
kecemasan yang melebihi keupayaan tindakbalas normal agensi/syarikat di mana
bantuan tindakbalas dari agensi luar diperlukan untuk pemulihan.
(b)
Keadaan kecemasan yang melebihi keupayaan tindakbalas normal agensi/syarikat di
mana bantuan tindakbalas dari agensi luar diperlukan untuk pemulihan.
(c)
Kejadian tiba-tiba atau yang tidak dapat dihentikan yang menyebabkan :
-
Kehilangan nyawa, kecederaan, kehilangan barang berharga atau kerosakan alam
sekitar.
-
Melebihi keupayaan sumber dalam bertindakbalas dan untuk pemulihan.
- Menghasilkan
impak yang berpanjangan ke atas sistem sosial atau kehidupan yang selalunya
bersifat negatif pada permulaannya.
4.2 Kategori
Merupakan pengkategorian aktiviti mengikut tahap ancaman
yang berbeza dan terbahagi kepada lima (5) iaitu seperti di dalam Jadual 1.
4.3
Kesiapsiagaan
Tindakan
yang diambil bagi membangunkan keupayaan tindakbalas yang diperlukan di dalam
situasi kecemasan. Perancangan, latihan dan eksasais merupakan antara aktiviti
yang dilaksanakan di dalam fasa ini.
4.4 Mitigasi
Tindakan yang diambil untuk mengurangkan kesan buruk dari
kecemasan yang berlaku.
4.5 Pemulihan
Tindakan yang
diambil untuk kembalikan situasi kepada tahap normal.
4.6 Pencegahan
Tindakan yang
diambil untuk menghalang atau menghentikan kecemasan daripada berlaku.
4.7
Kesinambungan syarikat
Perkhidmatan/operasi
berterusan yang mendapat sokongan dan dana dari Pengurusan Kanan bagi
memastikan langkah-langkah bersesuaian diambil untuk mengenalpasti impak
kehilangan/kerugian dan seterusnya menetapkan strategi pemulihan, pelan
pemulihan dan memastikan kesinambungan khidmat syarikat.
4.8 Penilaian
Kerosakan
Penilaian atau
penentuan kesan bencana terhadap manusia, fizikal, ekonomi dan sumber
semulajadi.
5.
PENGURUSAN PELAN KECEMASAN
Pelan kecemasan
yang dibangunkan hendaklah turut merangkumi perkara-perkara berikut:
(a)
Polisi syarikat termasuk misi, visi, tugas dan tanggungjawab;
(b)
Peranan dan tanggungjawab agensi dalaman dan luaran, organisasi, bahagian dan
jawatan yang terlibat;
(c)
Pihak berkuasa yang terlibat, perundangan, peraturan dan/atau kod amalan (code
of practice) industri;
(d)
Logistik dan keperluan sumber;
(e)
Proses pengurusan kejadian/kemalangan;
(f)
Proses untuk pengurusan komunikasi dan aliran maklumat dalaman dan luaran;
(g)
Peruntukan kewangan; dan
(h) Pengurusan
rekod.
5.1
Penyelaras Pelan Kecemasan
Pemegang lesen
adalah disyorkan untuk melantik seorang penyelaras pelan untuk mengurus dan
memastikan pelan adalah terkini.
5.2
Organisasi Kecemasan
5.2.1 Pemegang lesen hendaklah
menubuhkan satu organisasi kecemasan yang selaras dengan polisi syarikat
sekiranya mempunyai 40 orang kakitangan atau lebih.
5.2.2 Organisasi kecemasan ini bertanggungjawab
menyediakan input atau membantu dalam penyelarasan penyediaan, perlaksanaan,
penilaian dan semakan pelan.
5.2.3 Organisasi
kecemasan hendaklah dianggotai oleh penyelaras pelan dan lain-lain individu
yang mempunyai kepakaran, pengetahuan mengenai syarikat serta berkebolehan
untuk mengenalpasti sumber dari dalam atau luar.
6. ELEMEN
UNTUK DIMASUKKAN KE DALAM PELAN KECEMASAN
6.1 Am
6.1.1 Pelan
hendaklah mengandungi elemen yang diberikan seperti di Seksyen 6.2 hingga 6.14,
di mana skop mengenai kesan bahaya hendaklah ditentukan.
6.2 Pelan
Kecemasan
6.2.1
Pelan kecemasan hendaklah mengandungi perkara-perkara berikut : rancangan
strategik, rancangan operasi/tindak balas kecemasan, rancangan pencegahan,
rancangan mitigasi dan rancangan pemulihan. Pemegang lesen juga disyorkan untuk
menyediakan rancangan kesinambungan perkhidmatan (business continuity plan).
6.2.2 Rancangan-rancangan tersebut
boleh dibangunkan secara individu atau diintegrasi di dalam satu dokumen pelan
atau kombinasi di antara kedua-duanya.
6.2.3 Rancangan strategik hendaklah
mentakrifkan visi, misi, tujuan dan objektif pelan.
6.2.4 Rancangan operasi/tindak balas
kecemasan hendaklah menentukan tanggungjawab kakitangan-kakitangan yang akan
melakukan tindakan yang spesifik semasa kecemasan.
6.2.5 Rancangan pencegahan hendaklah
menggariskan tindakan interim dan jangka panjang untuk menghapuskan risiko yang
boleh mengancam syarikat.
6.2.6 Rancangan mitigasi hendaklah
menggariskan tindakan interim dan jangka panjang bagi mengurangkan risiko yang
tidak boleh dihapuskan.
6.2.7 Rancangan pemulihan hendaklah
menentukan keutamaan dalam tempoh terdekat dan dalam jangka masa panjang bagi
pemulihan semula fungsi, perkhidmatan, sumber, kemudahan, program-program dan
prasarana.
6.2.8
Rancangan kesinambungan perkhidmatan adalah untuk mengenalpasti
6.2.8 Rancangan kesinambungan
perkhidmatan adalah untuk mengenalpasti pihak berkepentingan yang perlu
dimaklumkan, aplikasi kritikal dan sensitif-masa, tapak kerja alternatif, rekod
penting, senarai nombor perhubungan, proses dan fungsi yang perlu dikekalkan
serta kakitangan, prosedur dan sumber bantuan yang diperlukan dalam proses
pemulihan.
6.2.9 Pegawai yang diberi tugasan khas
dan lain-lain pihak yang berkepentingan hendaklah diberi akses kepada seksyen
yang berkaitan dengan peranan masing-masing di dalam pelan/rancangan yang
dibangunkan.
6.2.10 Proses perancangan dan
penilaian semula pelan kecemasan dan rancangan-rancangan di atas hendaklah
dibuat pada julat yang ditetapkan atau apabila berlaku perubahan yang boleh
menjejaskan keberkesanan pelan/rancangan yang telah dibangunkan.
6.2.11
Di mana yang bersesuaian, pemegang lesen hendaklah melibatkan pihak-pihak yang
berkepentingan di dalam proses 6.2.10.
6.3
Penilaian Risiko
6.3.1
Pemegang lesen hendaklah mengenalpasti bahaya, melakukan pemantauan terhadap
bahaya dan mengenalpasti kemungkinan ianya berlaku dan pendedahan terhadap
manusia, harta benda, alam sekitar terhadap bahaya tersebut.
6.3.2
Bahaya yang dinilai hendaklah termasuk perkara berikut:
(a)
Kejadian semula jadi (geologikal, meteorologikal dan biologikal);
(b)
Kejadian disebabkan oleh manusia (secara sengaja atau tidak sengaja); dan
(c)
Kejadian disebabkan teknologi.
6.3.3
Pemegang lesen hendaklah melakukan analisis impak (impact analysis)
untuk menentukan potensi bahaya yang boleh memberi impak kepada perkara seperti
berikut:
(a)
Kesihatan dan keselamatan individu termasuk orang awam di dalam kawasan yang
terjejas pada masa kejadian (kecederaan dan kematian)
(b) Kesihatan dan
(b)
Kesihatan dan keselamatan kakitangan bertindak balas terhadap kejadian
(c)
Harta benda, kemudahan dan infrastruktur
(d)
Alam sekitar
(e)
Kesinambungan operasi
(f)
Perkhidmatan yang diberikan
(g)
Keadaan ekonomi dan kewangan
(h)
Obligasi perundangan dan kontrak
(i)
Reputasi atau kepercayaan syarikat; dan
(j)
Pertimbangan serantau, kebangsaan dan antarabangsa
6.3.4 Penilaian risiko hendaklah didokumenkan dan dikaji
semula apabila sesuai, berdasarkan pengalaman mengenai pengendalian atau apabila
pengubahsuaian yang ketara dibuat. Contoh melakukan penilaian risiko termasuk
analisis impak dapat dilihat di Lampiran 1.
6.4
Pencegahan Kejadian/Kemalangan
6.4.1
Tindakan pencegahan kejadian/kemalangan hendaklah dibangunkan berdasarkan
penilaian risiko ke atas kejadian/kemalangan yang boleh dijangka bagi semua
sumber sinaran di dalam pemilikan dan pengawalan pemegang lesen. Matlamat
tindakan tersebut hendaklah untuk mencegah atau untuk menghadkan kesan
kejadian/kemalangan yang boleh mengancam manusia, harta benda dan alam sekitar.
6.4.2 Tindakan pencegahan hendaklah
mengambilkira keputusan penilaian risiko berdasarkan di Seksyen 6.3. Tindakan
ini hendaklah sentiasa dikemaskini berdasarkan teknik pengumpulan maklumat
terkini.
6.4.3 Pemegang lesen hendaklah
mempunyai sistem bagi memonitor risiko yang telah dikenalpasti. Tahap tindakan
pencegahan hendaklah disesuaikan dengan risiko tersebut.
6.4.4
Pemegang lesen hendaklah memastikan tindakan pencegahan yang dibangunkan
sekurang-kurangnya mengandungi perkara-perkara berikut:
(a) Prosedur yang mencukupi bagi
pengawalan sumber sinaran dan mana-mana kejadian/kemalangan yang berpotensi
berlaku yang dapat diramalkan;
(b)
Sistem komponen dan kelengkapan yang penting bagi keselamatan diperiksa dan
diuji berdasarkan kaedah yang ditetapkan oleh pihak berkuasa yang berkenaan
(AELB, JKKP, SIRIM dsb) bagi mana-mana degradasi yang boleh membawa kepada
kekurangan atau kegagalan dalam pencapaian atau fungsi;
(c) Penyenggaraan, pemeriksaan dan
pengujian yang sesuai dijalankan tanpa melibatkan dedahan pekerjaan yang tidak
wajar;
(d)
Sistem automatik yang sesuai bagi menghalang atau mengurangkan dedahan kepada
sumber sinaran apabila keadaan pengendalian menyebabkan had pengendalian
dilampaui.
(e) Terdapat suatu sistem yang boleh mengesan dan bertindak
balas dengan serta merta terhadap keadaan pengendalian yang luar biasa yang
boleh menjejaskan perlindungan atau keselamatan. Sistem ini juga membolehkan
tindakan pembetulan diambil tepat pada masanya.
6.5 Mitigasi
6.5.1 Pemegang lesen
hendaklah membangunkan dan melaksanakan tindakan mitigasi yang mengambil kira
tindakan yang perlu diambil untuk mengehad atau mengawal kesan, tahap atau
keterukan kejadian/kemalangan yang tidak boleh dicegah.
6.5.2 Tindakan mitigasi
hendaklah mengambilkira keputusan pengenalpastian bahaya dan penilaian risiko,
analisis impak, kekangan pelan, pengalaman pengoperasian dan analisis
kos-faedah.
6.5.3 Tindakan
mitigasi hendaklah turut merangkumi tindakan interim dan jangka masa panjang.
6.5.4 Pemegang lesen
hendaklah mewujudkan aras campur tangan bagi setiap kemungkinan kecemasan yang
berlaku.
6.5.5 Bentuk, takat dan tempoh bagi mana-mana tindakan
perlindungan atau tindakan pemulihan hendaklah dioptimumkan bagi menghasilkan
faedah keseluruhan yang maksimum dalam hal keadaan sosial dan ekonomi.
6.6 Pengurusan Sumber dan Logistik
6.6.1 Pengurusan sumber yang diwujudkan hendaklah mengandungi
perkara berikut:
(a) Kakitangan, peralatan, latihan, kemudahan, peruntukan,
pengetahuan pakar, dan tempoh masa yang diperlukan; dan
(b) Kuantiti, masa tindak balas, keupayaan, kekurangan, kos
dan liabiliti berhubung penggunaan sumber yang terlibat.
6.6.2 Pengurusan sumber hendaklah mengandungi tugasan
berikut:
(a) Mewujudkan proses untuk menerangkan, menginventorikan,
memohon dan
kejadian/kemalangan yang tidak boleh
dicegah.
6.5.2 Tindakan mitigasi hendaklah
mengambilkira keputusan pengenalpastian bahaya dan penilaian risiko, analisis
impak, kekangan pelan, pengalaman pengoperasian dan analisis kos-faedah.
6.5.3 Tindakan mitigasi hendaklah
turut merangkumi tindakan interim dan jangka masa panjang.
6.5.4 Pemegang lesen hendaklah
mewujudkan aras campur tangan bagi setiap kemungkinan kecemasan yang berlaku.
6.5.5
Bentuk, takat dan tempoh bagi mana-mana tindakan perlindungan atau tindakan
pemulihan hendaklah dioptimumkan bagi menghasilkan faedah keseluruhan yang
maksimum dalam hal keadaan sosial dan ekonomi.
6.6
Pengurusan Sumber dan Logistik
6.6.1
Pengurusan sumber yang diwujudkan hendaklah mengandungi perkara berikut:
(a)
Kakitangan, peralatan, latihan, kemudahan, peruntukan, pengetahuan pakar, dan
tempoh masa yang diperlukan; dan
(b) Kuantiti, masa tindak balas, keupayaan, kekurangan,
kos dan liabiliti berhubung penggunaan sumber yang terlibat.
6.6.2
Pengurusan sumber hendaklah mengandungi tugasan berikut:
(a)
Mewujudkan proses untuk menerangkan, menginventorikan, memohon dan mengesan
sumber;
(b) Mengaktifkan
proses tersebut sebelum dan semasa kejadian/kemalangan;
(c) Menghantar sumber sebelum dan selepas
kejadian/kemalangan;
(d) Menghentikan atau memanggil semula sumber semasa dan
selepas kejadian/kemalangan; dan
(e) Rancangan kontigensi bagi kekurangan sumber.
6.6.3 Penilaian hendaklah dilaksanakan untuk mengenalpasti
kekurangan dalam keupayaan sumber dan langkah bersesuaian yang perlu diambil
untuk mengatasi sebarang kekurangan.
6.6.4 Inventori sedia ada bagi sumber dalaman dan luaran hendaklah sentiasa
dikemaskini.
6.7
Bantuan
6.7.1
Pemegang lesen hendaklah mengenalpasti bantuan yang diperlukan sama ada bantuan
dalaman atau luaran serta kaedah untuk mendapatkan bantuan.
6.8
Komunikasi dan Amaran
6.8.1 Pemegang lesen hendaklah
membangunkan sistem komunikasi dan menguji sistem tersebut secara berkala.
6.8.2 Pemegang lesen hendaklah
membangunkan prosedur komunikasi dalaman dan luaran serta menguji keberkesanan
prosedur tersebut secara berkala.
6.8.3 Pemegang lesen hendaklah
mengenalpasti dan membangunkan kaedah untuk memberi amaran kepada kakitangan
yang akan bertindakbalas dalam situasi kecemasan dan pekerja-pekerjanya yang
lain.
6.8.4
Pemegang lesen hendaklah membangunkan protokol komunikasi kecemasan dan amaran
termasuk sistem dan prosedur untuk memberi amaran berjaga-jaga kepada orang
awam yang mungkin menerima kesan daripada kecemasan yang berlaku.
6.8.5
Pemegang lesen hendaklah mewujudkan prosedur bagi pemberitahuan kepada AELB
bagi semua dedahan tidak sengaja, dedahan kecemasan dan keadaan yang memerlukan
tindakan perlindungan berdasarkan tempoh masa yang telah ditetapkan di dalam
Akta 304 dan perundangan subsidiari di bawahnya.
Nota
:
Peruntukan
P.U.(A)46 mengkehendaki pemegang lesen memaklumkan AELB:
1) dengan serta-merta apabila suatu
keadaan yang memerlukan tindakan perlindungan telah berlaku atau dijangka akan
berlaku.
2) dedahan tidak sengaja atau dedahan
kecemasan dalam tempoh 24 jam selepas berlaku dedahan tidak sengaja atau
dedahan kecemasan
3)
Secara laporan bertulis mengenai dedahan tidak sengaja atau dedahan kecemasan
dalam tempoh 30 hari selepas berlaku dedahan.
6.9
Prosedur Pengoperasian dan Pengurusan Kejadian/Kemalangan
6.9.1 Pemegang lesen hendaklah
membangun dan melaksanakan prosedur untuk bertindak balas dan mengambil
tindakan pemulihan berdasarkan risiko yang dikenalpasti pada Seksyen 6.3.
Prosedur tersebut hendaklah merangkumi aspek kesihatan dan keselamatan,
penstabilan semula situasi yang disebabkan oleh kejadian/kemalangan,
kesinambungan pengoperasian, pemuliharaan harta benda, dan perlindungan
terhadap alam sekitar di bawah bidang kuasa pemegang lesen.
6.9.2 Pemegang lesen hendaklah
membangunkan sistem pengurusan kejadian/kemalangan untuk mengarah, mengawal dan
menyelaras operasi tindak balas dan pemulihan. Sistem tersebut hendaklah
menyatakan tugas organisasi secara spesifik, pangkat dan tanggungjawab bagi
setiap fungsi pengurusan kejadian /kemalangan.
6.9.3
Pemegang lesen hendaklah membangunkan prosedur dan polisi yang bersesuaian bagi
menyelaraskan
aktiviti tindak balas, kesinambungan tindakan dan pemulihan dengan pihak-pihak
yang mempunyai kepentingan di dalam
aktiviti-aktiviti tersebut, pihak berkuasa dan sumber bantuan yang berkaitan.
Prosedur ini hendaklah turut merangkumi tindakan pengaktifan tindakbalas dan
tindakan pemberhentian tindakbalas. Kepatuhan terhadap perundangan semasa yang
terpakai hendaklah sentiasa dipastikan.
6.9.4 Prosedur melaksanakan analisis keadaan yang merangkumi
penilaian keperluan, penilaian kerosakan dan pengenalpastian sumber yang
diperlukan untuk menyokong operasi tindak balas dan pemulihan hendaklah turut
dibangunkan.
6.10
Kemudahan
6.10.1 Pemegang lesen bagi kategori
ancaman I dan II (loji kuasa nuklear melebihi 2 MW) perlu menubuhkan pusat
operasi kecemasan di lokasi yang bersesuaian yang dapat menguruskan
kesinambungan operasi, aktiviti tindak balas dan pemulihan.
6.10.2
Pemegang lesen hendaklah mengenalpasti kemudahan-kemudahan yang dapat menyokong
kesinambungan operasi, tindak balas dan pemulihan.
6.11
Latihan
6.11.1 Pemegang lesen hendaklah
membangun dan melaksanakan kurikulum latihan yang boleh menyokong perlaksanaan
pelan kecemasan dan turut merangkumi sistem pengurusan kecemasan syarikat.
6.11.2 Pemegang lesen hendaklah
menyediakan latihan bagi kakitangan yang terlibat atau akan terlibat dalam
melaksanakan pelan kecemasan.
6.11.3 Latihan berkenaan pelan
kecemasan hendaklah diadakan bersama AELB pada julat yang ditentukan seperti di
Para 7.
6.11.4 Objektif latihan yang dirangka
hendaklah merangkumi aspek kesedaran (awareness) dan peningkatan
kemahiran yang diperlukan untuk melaksanakan pelan.
6.11.5
Pemegang lesen hendaklah merekodkan latihan yang telah dilaksanakan.
6.12
Eksasais, Latihamal (Drill), Penilaian dan Tindakan Pembetulan
6.12.1 Pemegang lesen hendaklah
menilai pelan-pelan, prosedur-prosedur dan keupayaan melalui kajian semula,
pengujian dan eksesais atau latihamal (drill) secara berkala.
6.12.2 Penilaian semula hendaklah juga
berdasarkan analisis dan laporan kejadian/kemalangan yang telah berlaku,
pengajaran yang diperolehi dan penilaian prestasi.
6.12.3 Eksasais hendaklah direka
bentuk untuk menguji elemen-elemen yang penting dalam pelan utama atau
keseluruhan pelan.
6.12.4
Prosedur mengambil tindakan pembetulan terhadap mana-mana kelemahan yang
dikenalpasti hendaklah dibangunkan.
6.13
Krisis Komunikasi dan Informasi Orang Awam
6.13.1 Pemegang lesen hendaklah
membangunkan prosedur berhubung penyebaran dan respon kepada permintaan untuk
maklumat kejadian/kemalangan sama ada maklumat sebelum, semasa dan selepas
kejadian/kemalangan.
6.13.2
Pemegang lesen hendaklah menyedia dan membangunkan penyaluran maklumat
kecemasan kepada orang awam yang mengandungi:
(a) Nombor yang boleh dihubungi
(b)
Sistem untuk mengumpul, memantau dan menyebarkan maklumat kecemasan.
(c) Maklumat awal yang telah
disediakan.
(d) Kaedah untuk menyelaras dan
mendapatkan kelulusan untuk pengeluaran maklumat.
(e) Keupayaan untuk berkomunikasi
dengan populasi kurang upaya seperti warga tua, pesakit dan sebagainya.
(f)
Panduan/syor tindakan perlindungan (contohnya perlindungan atau evakuasi)
6.13.3
Program kesedaran awam hendaklah dilaksanakan bagi aktiviti-aktiviti di mana
orang awam berkemungkinan mendapat kesan bahaya.
6.13.4 Pemegang lesen hendaklah membangunkan prosedur untuk
memberi nasihat kepada orang awam, melalui AELB, mengenai ancaman terhadap
individu, harta benda dan alam sekitar bagi bahaya radiologikal.
6.14
Kewangan dan Pentadbiran
6.14.1
Pemegang lesen hendaklah membangunkan prosedur kewangan dan pentadbiran untuk
menyokong pelan sebelum, semasa dan selepas kecemasan atau bencana.
7.
PENGUJIAN PELAN KECEMASAN
Bagi memastikan pelan kecemasan yang disediakan adalah
efektif. Pelan kecemasan yang telah diterima pakai hendaklah diuji dari masa ke
semasa dengan mengadakan latihan dan eksasais. Merujuk kepada Peraturan-peraturan
Perlesenan Tenaga Atom (Perlindungan Sinaran Keselamatan Asas) 2010, para 68
(7), pemegang lesen hendaklah mengadakan latihan pada julat masa seperti dalam
jadual 2. Latihan yang dilakukan sendiri boleh terdiri dari eksasais tabletop,
latihamal berdasarkan fungsi, eksasais skop separa atau eksasais skop
menyeluruh.
CABUTAN ARTIKEL DI ATAS TIDAK LENGKAP, IA SEBAGAI RUJUKAN DAN BACAAN UMUM SAHAJA
No comments:
Post a Comment